Werksessie: Van schoonheidssalon tot Gucci-gang...
Publiekswerking, een Vlaams fenomeen, vindt langzaam haar weg naar de mainstream Nederlandse cultuursector. Met publiekswerking zoeken culturele organisaties vanuit de inhoud verbinding tussen kunst en publiek, reageren ze op wat er in hun (lokale) omgeving gebeurt en verlagen zij de spreekwoordelijke drempel naar hun aanbod.
HCA mocht op uitnodiging van HNT een sterk staaltje publiekswerking ervaren aan het Haagse Voorhout.
In de indrukwekkende Paul Steenbergen Foyer lichtte Rehana Ganga, specialiste op het gebied van impactprogram-mering, met woord en beeld de discipline publiekswerking toe. Zij inspireerde menig HCA-er in het vraagstuk hoe als culturele instelling andere doelgroepen voor een voorstelling te interesseren met inzet van contextprogrammering, i.c. een schoonheidssalon.
De deelnemers hadden zich op het onderwerp voorbereid onder meer door te reflecteren op de vraag wanneer je je als theaterbezoeker veilig voelt, of wanneer je een buitenstaander blijft. Dit zorgde voor een open en eerlijk gesprek over herkenning en inlevingsvermogen. Onmisbare ingrediënten voor culturele instellingen die zich willen verbinden met nieuwe doelgroepen. Als inleiding op 'Melk & Dadels' vertelde coproducent Rose Stories over archetypen van de voorstelling. Daarna volgde een snelle hap en de gang naar de wervelende voorstelling.