Olifant in de kamer?
Op 17 januari waren de deelnemers van de Haagse CultuurAcademie te gast in de Koninklijke Schouwburg om een hedendaagse vertolking van Shakespeare’s Othello te zien. Als voorbereiding op deze reprise van 2018 luisterden de deelnemers onder andere de interview podcast met regisseur Daria Bukvić.
Deze klassieker wordt in de regel gebracht als een liefdestragedie over wraak en jaloezie, maar Bukvić vraagt zich af: Waarom maakte Shakespeare van Othello bewust een zwarte man? Hoe gaat een witte wereld om met zijn succes? En wat betekent het om de enige zwarte man in een witte wereld te zijn?
Volgend op het welkomstwoord van de directeur Cees Debets, nam senior marketeer Martijn Westerop HCA mee in wat er op de communicatie-afdeling van een grote theaterinstelling speelt en vertelde over de marketingstrategie voor Othello in 2018. Toen wist HNT met een slimme socialmedia-campagne een jonger en gemêleerder publiek te bereiken. Onder leiding van HCA-alumnus Nike Ayinla (junior programmeur HNT en oprichtster Studio Orisun) ontspon zich tussen Martijn, programmamaker Laura van Zuijlen en HCA-deelnemers een relevant gesprek over The elephant in the room. Dit deed Nike aan de hand van prikkelende stellingen, zoals De kunst- & cultuursector moet het voeren van moeilijke gesprekken over racisme faciliteren. Is het eigenlijk wel de verantwoordelijkheid van de instellingen om verschillende perspectieven te etaleren? Dat een artiest iets vanuit zijn of haar eigen waarheid naar voren moet brengen beaamden de deelnemers in ieder geval unaniem.
De vraag wie zich wel eens de spreekwoordelijke olifant in de kamer gevoeld heeft, was voor alle gespreksdeelnemers uitnodigend om ervaringen en perspectieven te delen. Pijnlijke of ontroerende verhalen, al dan niet racisme-gerelateerd. De HCA-ers gingen respectvol met elkaars ervaringen om, op een manier die ongetwijfeld bijdraagt aan een groter inlevingsvermogen.
Na de door Ricci Scheldwacht ingeleide voorstelling -met een spannende plottwist- praatten we nog lang na in de foyer. |
|