Home > Verhalen en ervaringen > Werksessie: over het ecosysteem binnen cabaret,...

Werksessie: over het ecosysteem binnen cabaret, de ideale programmering en Vers van de pers

De deelnemers van de HCA werden op vrijdag 13 december 2019 ontvangen door Diligentia en kregen een rondleiding van directeur Lucien Kembel

Diligentia in december


Eind 2018 werd Diligentia aan het Lange Voorhout door de Vereniging Vrije Theater Producenten uitgeroepen tot het Beste Kleine Theater van het land.
Is het omdat theaters Diligentia & PePijn bewust gekozen hebben voor voornamelijk cabaret? Voor online marketing? Voor minder keuze stress? Directeur Lucien Kembel geeft aan dat hij de organisatie platter heeft gemaakt, medewerkers meer verantwoordelijkheid heeft gegeven over het theater, de programma’s en ontvangst van de gasten en noemt de prijs een groot compliment aan personeel, bestuur én de stad Den Haag. Gastvrijheid is het sleutelwoord en Diligentia doet de prijs eer aan.


De groep wordt vrijdag 13 december hartelijk ontvangen en rondgeleid door het 17e-eeuwse gebouw met een korte stop bij de plaquette ter herinnering aan een concert van de jonge Mozart. Kembel vertelt samen met programmeur Frank Heijman dat Diligentia een belangrijke bijdrage levert aan het cabaret ecosysteem met PePijn als laboratorium en shows voor het comedy-circuit en Diligentia als premièrezaal voor beginnende én voor gearriveerde cabaretiers. De Kleine Komedie is er voor na de doorbraak en Carré als kers op de taart. 

 

Na deze rondleiding vond er een gesprek plaats onder leiding van literair programmamaker Shervin Nekuee over een inclusieve en ideale programmering. Nekuee (Teheran, 1968) is socioloog, publicist en programmamaker. Op negentienjarige leeftijd vluchtte hij uit Iran. Nekuee was van 2015 tot 2019 curator en programmamaker van het Winternachten internationaal literatuurfestival Den Haag. Het gesprek met de deelnemers en Diligentia ging over alle aspecten die bij diversiteit en inclusie komen kijken en waar volgens de deelnemers meer aandacht voor moet komen. Soms heerst afstand en daarmee onwetendheid tussen culturele organisaties; hoe zou de samenwerking wél vergroot kunnen worden? Het gesprek vormde ook een voortgezette kennismaking met elkaar, die werd vervolgd met het thema ‘hoe was jouw dag van aankomst in Den Haag?’. Het was mooi om te zien hoe iedereen deze vraag op zijn of haar eigen manier had geïnterpreteerd en wat voor verhalen en soms ook beeldmateriaal daar uit voortkwam.

 

Première Vers van de pers

Deel twee van sessie in Diligentia was de première van Vers voor de pers van cabaretier Farbod Mogahaddam op 21 december. In 2018 won Farbod Moghaddam het Leids Cabaret Festival met een voorstelling waarin hij vertelde over hoe hij op vijfjarige leeftijd in Nederland welkom werd geheten, en hoe dat voor een Iraniër was. In Vers van de pers gaat hij verder, en vertelt hij hoe het is om Iran te bezoeken, als je Nederland gewend bent. Moghaddam is een geslaagd voorbeeld van iemand die is doorgegroeid van o.a. Cultuuranker Dakota naar Diligentia. Het carrièreverloop van deze cabaretier illustreert mooi de ketengedachte van Diligentia.

Na het winterreces ging de groep door naar o.a. De Koninklijke Schouwburg en het Kunstmuseum Den Haag. Daarover meer in de volgende Nieuwsbrief!

 

 

Updates? Check onze social kanalen
De Haagse CultuurAcademie is powered by: