Suzanne Lambooy, conservator toegepaste kunst en Bao Fei, collectiemedewerker toegepaste kunst, namen ons mee in de geschiedenis van Delfts Blauw aardewerk. Voor hen speelde de vraag of Delfts aardewerk wel een jong publiek aantrekt, en hoe om te gaan met het tentoonstellen van de objecten.
Zoals bekend is het in de museumwereld van groot belang een jonger en diverser publiek aan te trekken. Maar welke invalshoeken kies je dan als museum en welk thema houd je aan bij het presenteren van de werken? Lambooy en Fei zien mogelijkheden in het benoemen van de materialen, of in wat de gelukssymbolen op het aardewerk betekenen. Je spreekt met elk perspectief weer een andere doelgroep aan. Een museum moet daarin dan ook een keuze maken. Ook werd er hardop gefantaseerd over hoe het zou zijn om een openbaar kunstdepot te hebben. Dat is niet iets waar het Kunstmuseum nu aanbiedt, maar de HCA'ers zagen dat na deze ondergrondse ervaring natuurlijk wel zitten!
Het werd duidelijk dat het maken van een beleving en bezoekers meenemen in een tentoonstelling erg belangrijk is. Tegenwoordig staat beleving centraal bij veel culturele instellingen en ook voor het museum is het zinvol hierop in te spelen.
|