Home > Verhalen en ervaringen > Werksessie: Kunstdepots onder de grond, Koninkl...

Werksessie: Kunstdepots onder de grond, Koninklijk Blauw en denken als een Raad van Advies

17 februari 2020 werden wij ontvangen in het Kunstmuseum door Anne de Haij en Hans Buurman

HCA ondergronds

Raad van Advies over Delfts Blauw

Op 17 februari 2020 hadden wij (zonder dat we dat wisten) voorlopig onze laatste fysieke bijeenkomst. Helaas werden de  hierna geplande werksessies gecanceld wegens de uitbraak van COVID-19. Gelukkig was het Kunstmuseum bodem voor een vruchtbare bijeenkomst waarvan wij nog lang konden nagenieten. HCA werd gastvrij ontvangen door adjunct directeur Hans Buurman en directieadviseur Anne de Haij.

Na een korte introductie begaf HCA zich op een ondergrondse wandeling; een unieke sneak peek in het kunstdepot ònder het museum. Hier werd gewerkt aan de tentoonstelling Koninklijk Blauw

 

Suzanne Lambooy, conservator toegepaste kunst en Bao Fei, collectiemedewerker toegepaste kunst, namen ons mee in de geschiedenis van Delfts Blauw aardewerk. Voor hen speelde de vraag of Delfts aardewerk wel een jong publiek aantrekt, en hoe om te gaan met het tentoonstellen van de objecten.

Zoals bekend is het in de museumwereld van groot belang een jonger en diverser publiek aan te trekken. Maar welke invalshoeken kies je dan als museum en welk thema houd je aan bij het presenteren van de werken? Lambooy en Fei zien mogelijkheden in het benoemen van de materialen, of in wat de gelukssymbolen op het aardewerk betekenen. Je spreekt met elk perspectief weer een andere doelgroep aan. Een museum moet daarin dan ook een keuze maken. Ook werd er hardop gefantaseerd over hoe het zou zijn om een openbaar kunstdepot te hebben. Dat is niet iets waar het Kunstmuseum nu aanbiedt, maar de HCA'ers zagen dat na deze ondergrondse ervaring natuurlijk wel zitten!

Het werd duidelijk dat het maken van een beleving en bezoekers meenemen in een tentoonstelling erg belangrijk is. Tegenwoordig staat beleving centraal bij veel culturele instellingen en ook voor het museum is het zinvol hierop in te spelen.

Na deze kennismaking met én uitgebreide verdieping op de tentoonstelling Koninklijk Blauw, ging HCA onder leiding van Umar Mirza een speelse Raad van Advies-simulatie met elkaar aan. Dit jaar is kersvers een echte Raad van Advies ingesteld door het Kunstmuseum. Zij buigen over de vraag hoe cultuurliefhebbers van alle leeftijden uit heel Nederland en daarbuiten bij het museum te betrekken.

Door de deelnemers met extreme stellingen over publieksbereik, personeel en programmering een standpunt te laten innemen, bracht Umar humor in het gesprek. Uiteraard kwamen er weer verschillende meningen en visies op deze onderwerpen naar voren. Realiseer je een breder publieksbereik door een focus op jongeren of op culturele diversiteit?

En hoe horen volgens de deelnemers de museummarketing en -inhoud zich tot elkaar te verhouden? Ook nu viel de openheid weer op die de deelnemers naar elkaar toonden. Wij sloten deze sessie af met een netwerkborrel in Gember, waar we Suzanne en Anne nog van alles konden vragen over het Kunstmuseum. Er zijn al heel wat LinkedIn en Facebook verzoeken onderling verstuurd, dus met de verbindingen zit het wel goed!


Het NRC voerde dit jaar onderzoek uit naar diversiteit onder museumpersoneel. Relevant voor HCA, omdat we met ons programma insteken op de personeels-P van de Code Diversiteit & Inclusie. De uitkomsten van het NRC-onderzoek leest u hier.

Ook leest u in het artikel over de kwaliteitssprong die het Kunstmuseum heeft bereikt door met diversiteit op personeelsgebied gewoon aan de slag te gaan. Ook met de ruimte in between. Anne in het NRC: 'Diversiteit wordt alleen een succes als je een beetje willing bent. In theorie zijn er altijd heel veel drempels op te werpen en dingen die mis kunnen gaan. Wij weten de alomvattende oplossing ook niet. Maar ik zeg: ga het maar gewoon doen. En falen is helemaal oké daarin.'

Updates? Check onze social kanalen
De Haagse CultuurAcademie is powered by: