Werksessie: Haagse toestanden
In december opent een tentoonstelling over deze eigenzinnige landsadvocaat en raads-pensionaris die nog tijdens de Tachtigjarige Oorlog ten val werd gebracht door zijn pupil Maurits van Oranje.
Op het binnenhof werd hij in 1619 onthoofd en de rest is …geschiedenis? De HCA werd ingewijd in het hangen en wurgen van een gemeentelijk museum dat met een beperkt budget de Haagse geschiedenis in al haar facetten wil belichten en dan bij voorkeur ook nog op een eigentijdse manier. Het Haags Historisch Museum herbergt ook regelmatig een ander kleurrijk en soms pijnlijke Haagse geschiedenis, namelijk het Netwerk Erfgoed Haagse Migranten. Siem Boon, directeur van de Tong Tong Fair, het oudste migrantenfestival in Nederland, gaf een interessante keynote. Daarin schetste zij een somber beeld van 60 jaar ploeteren voor de Indische cultuur in Nederland.
Haar les: denk heel goed na of een (eigen) festival wel het beste middel is om de doelstelling van je organisatie te bereiken. Festivals en evenementen zijn heel arbeids- en geldintensief en het massabereik is een grote kans, maar ook een logge vertrager van imago-aanpassingen. HCA maakte tijdens de borrel op een ongedwongen manier kennis met de mensen achter de grote migrantenfestivals in de stad, die op hun beurt de kennismaking met een jongere generatie waardeerden. In de Salon van het HHM werkte de HCA tot laat aan de aanbevelingen voor wethouder Robert van Asten. Eén aanbeveling met stip:
‘Geef jonge medewerkers vertrouwen, ook als ze minder ervaring in de culturele sector op hun cv hebben staan. Andersoortige (levens)ervaring geeft andere inzichten en perspectieven die voor de organisatie van belang is. Sta open voor hun enthousiasme en talenten. Stimuleer roulatie van medewerkers en leidinggevenden. Hoe langer mensen op hun plek blijven zitten, hoe starder een organisatie wordt.'