Slotbijeenkomst: theater De Vaillant
De groep afficheerde zich als een beweging, gaf antwoord op wat HCA ze heeft gebracht en wat zij wensen voor de cultuursector in Den Haag.
De trailer spreekt duidelijke taal:
Er volgde nog een gesproken column, een reisverslag in beeld en taal en een interactief deel, zoals het een beweging betaamd, met relevante vragen over een inclusieve werkvloer waarop de vanger van de bal een antwoord gaf, maar ook een wedervraag kon stellen aan de groep. Dit thema werd verder uitgediept door een duo presentatie over het Bijlmerparktheater van directeur Ernestine Comvalius en een steengoed verhaal of beter college van Simone Zeefuik over representatie en inclusiviteit.
Een term die zij een betere vindt dan diversiteit omdat daarmee veel dieper tot uitdrukking komt met welke verschillen we te maken hebben. Niet alleen in etniciteit, maar ook op grond van sekse, klasse, nationaliteit en seksuele voorkeur. Deze verschillen spelen in samenhang een rol en zorgen voor structureel voordeel (privilege), ofwel structureel nadeel in de maatschappij. Dit kruispuntdenken wordt intersectionaliteit genoemd. Na twee workshops waarin we inclusiviteit zelf konden ervaren werd de dag afgesloten met de uitreiking van de inspirational award. Een prachtige veelkleurige pluim, gemaakt door HCA-er én beeldend kunstenaar Anne Dronkers, werd uitgereikt aan het Haags Historisch Museum omdat ze een goed eind op weg zijn om het museum meer aan te sluiten op de Haagse meerstemmigheid.
Na de uitreiking van de certificaten, want ja je bent wel een Academie, was het lang gezellig in De Vaillant.
Gefeliciteerd
Nina van Meerten, Mary Semeleer, Fred Janssen, Samra Jouaoui, Nike Ayinla, Mohamed Ziani, Casper van Kalleveen, Poernima Gobardhan, Lloyd Resida, Dieuwertje van Woudenberg, Anja van den Bos, Anne Dronkers, Ryanne Kelly en Brechje Weerd.