Home > Verhalen en ervaringen > Nieuwsbrief juli 2020

Nieuwsbrief juli 2020

De juli nieuwsbrief gemist? Je leest hem hier terug!

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

Nieuwsbrief 17 juli 2020

In deze nieuwsbrief kunt u lezen over het afgelopen half jaar bij de Haagse CultuurAcademie (HCA). Ook voor HCA was het een bijzondere periode, maar met een aantal digitale bijeenkomsten en - toen de versoepelingen een feit waren - zelfs live hebben wij elkaar met behoud van de 1,5 meter afstand kunnen vinden in dit rollercoaster tijdperk. In overleg met de betrokkenen moesten we de geplande werksessies uitstellen. Om - zo is voorlopig het vooruitzicht - in september met volle kracht vooruit te gaan!

Voordat de noodzakelijke home isolation een feit was, waren we in 2020 gelukkig nog te gast in de Koninklijke Schouwburg (vestiging van Het Nationale Theater) en het Kunstmuseum Den Haag.

 

–––  Over deze inspirerende werksessies hieronder meer!  –––

 
Aandachtige gezichten voor de olifant in de Koninklijke Schouwburg

Olifant in de kamer?


Op 17 januari waren de deelnemers van de Haagse CultuurAcademie te gast in de Koninklijke Schouwburg om een hedendaagse vertolking van Shakespeare’s Othello te zien. Als voorbereiding op deze reprise van 2018 luisterden de deelnemers onder andere de interview podcast met regisseur Daria Bukvić.

Deze klassieker wordt in de regel gebracht als een liefdestragedie over wraak en jaloezie, maar Bukvić vraagt zich af: Waarom maakte Shakespeare van Othello bewust een zwarte man? Hoe gaat een witte wereld om met zijn succes? En wat betekent het om de enige zwarte man in een witte wereld te zijn?

Volgend op het welkomstwoord van de directeur Cees Debets, nam senior marketeer Martijn Westerop HCA mee in wat er op de communicatie-afdeling van een grote theaterinstelling speelt en vertelde over de marketingstrategie voor Othello in 2018. Toen wist HNT met een slimme socialmedia-campagne een jonger en gemêleerder publiek te bereiken. Onder leiding van HCA-alumnus Nike Ayinla (junior programmeur HNT en oprichtster Studio Orisun) ontspon zich tussen Martijn, programmamaker Laura van Zuijlen en HCA-deelnemers een relevant gesprek over The elephant in the room. Dit deed Nike aan de hand van prikkelende stellingen, zoals De kunst- & cultuursector moet het voeren van moeilijke gesprekken over racisme faciliteren. Is het eigenlijk wel de verantwoordelijkheid van de instellingen om verschillende perspectieven te etaleren? Dat een artiest iets vanuit zijn of haar eigen waarheid naar voren moet brengen beaamden de deelnemers in ieder geval unaniem.

De vraag wie zich wel eens de spreekwoordelijke olifant in de kamer gevoeld heeft, was voor alle gespreksdeelnemers uitnodigend om ervaringen en perspectieven te delen. Pijnlijke of ontroerende verhalen, al dan niet racisme-gerelateerd. De HCA-ers gingen respectvol met elkaars ervaringen om, op een manier die ongetwijfeld bijdraagt aan een groter inlevingsvermogen.

Na de door Ricci Scheldwacht ingeleide voorstelling -met een spannende plottwist- praatten we nog lang na in de foyer.
 

HCA ondergronds

Raad van Advies over Delfts Blauw

 

Op 17 februari 2020 hadden wij (zonder dat we dat wisten) voorlopig onze laatste fysieke bijeenkomst. Helaas werden de  hierna geplande werksessies gecanceld wegens de uitbraak van COVID-19. Gelukkig was het Kunstmuseum bodem voor een vruchtbare bijeenkomst waarvan wij nog lang konden nagenieten. HCA werd gastvrij ontvangen door adjunct directeur Hans Buurman en directieadviseur Anne de Haij.

Na een korte introductie begaf HCA zich op een ondergrondse wandeling; een unieke sneak peek in het kunstdepot ònder het museum. Hier werd gewerkt aan de tentoonstelling Koninklijk Blauw.

Suzanne Lambooy, conservator toegepaste kunst en Bao Fei, collectiemedewerker toegepaste kunst, namen ons mee in de geschiedenis van Delfts Blauw aardewerk. Voor hen speelde de vraag of Delfts aardewerk wel een jong publiek aantrekt, en hoe om te gaan met het tentoonstellen van de objecten. Zoals bekend is het in de museumwereld van groot belang een jonger en diverser publiek aan te trekken. Maar welke invalshoeken kies je dan als museum en welk thema houd je aan bij het presenteren van de werken? Lambooy en Fei zien mogelijkheden in het benoemen van de materialen, of in wat de gelukssymbolen op het aardewerk betekenen. Je spreekt met elk perspectief weer een andere doelgroep aan. Een museum moet daarin dan ook een keuze maken. Ook werd er hardop gefantaseerd over hoe het zou zijn om een openbaar kunstdepot te hebben. Dat is niet iets waar het Kunstmuseum nu aanbiedt, maar de HCA'ers zagen dat na deze ondergrondse ervaring natuurlijk wel zitten!

Het werd duidelijk dat het maken van een beleving en bezoekers meenemen in een tentoonstelling erg belangrijk is. Tegenwoordig staat beleving centraal bij veel culturele instellingen en ook voor het museum is het zinvol hierop in te spelen.

Na deze kennismaking met én uitgebreide verdieping op de tentoonstelling Koninklijk Blauw, ging HCA onder leiding van Umar Mirza een speelse Raad van Advies-simulatie met elkaar aan. Dit jaar is kersvers een echte Raad van Advies ingesteld door het Kunstmuseum. Zij buigen over de vraag hoe cultuurliefhebbers van alle leeftijden uit heel Nederland en daarbuiten bij het museum te betrekken.

Door de deelnemers met extreme stellingen over publieksbereik, personeel en programmering een standpunt te laten innemen, bracht Umar humor in het gesprek. Uiteraard kwamen er weer verschillende meningen en visies op deze onderwerpen naar voren. Realiseer je een breder publieksbereik door een focus op jongeren of op culturele diversiteit?

En hoe horen volgens de deelnemers de museummarketing en -inhoud zich tot elkaar te verhouden? Ook nu viel de openheid weer op die de deelnemers naar elkaar toonden. Wij sloten deze sessie af met een netwerkborrel in Gember, waar we Suzanne en Anne nog van alles konden vragen over het Kunstmuseum. Er zijn al heel wat LinkedIn en Facebook verzoeken onderling verstuurd, dus met de verbindingen zit het wel goed!

Het NRC voerde dit jaar onderzoek uit naar diversiteit onder museumpersoneel. Relevant voor HCA, omdat we met ons programma insteken op de personeels-P van de Code Diversiteit & Inclusie. De uitkomsten van het NRC-onderzoek leest u hier.


Ook leest u in het artikel over de kwaliteitssprong die het Kunstmuseum heeft bereikt door met diversiteit op personeelsgebied gewoon aan de slag te gaan. Ook met de ruimte in between. Anne in het NRC: 'Diversiteit wordt alleen een succes als je een beetje willing bent. In theorie zijn er altijd heel veel drempels op te werpen en dingen die mis kunnen gaan. Wij weten de alomvattende oplossing ook niet. Maar ik zeg: ga het maar gewoon doen. En falen is helemaal oké daarin.'

 

HCA-sessies na zomer weer 'offline' verder

In de typisch Haagse Paleistuin kwam HCA weer bijeen

De afgedwongen thuisquarantaine in Nederland zorgde voor een ongekende verandering in de cultuursector. Met veel elan en bijzondere initiatieven deden organisaties hun uiterste best om bijvoorbeeld met digitale openstelling hun waarde voor het publiek te blijven aantonen. Een aantal van deze virtuele exposities en initiatieven deelde HCA via haar social media kanalen zoals de Facebook-pagina en Instagram. Ook HCA moest zich verhouden tot de nieuwe situatie, maar we zijn blij na de zomer weer offline verder te kunnen.

Ook de deelnemers ontmoetten elkaar online. Nu de fysieke openstelling van culturele organisaties beetje bij beetje weer realiteit wordt, kan het HCA-programma in september vervolgd worden met werksessies rondom de impact van #BLM, en ontmoetingen in het Mauritshuis en Korzo Theater. In de tussentijd biedt de oerhaagse Paleistuin ons ruimte om alvast aan de slag te gaan. Wij kijken reikhalzend uit naar het inspirerende vervolg!

 
Updates? Check onze social kanalen
De Haagse CultuurAcademie is powered by: