Home > Verhalen en ervaringen > Nieuwsbrief november 2018

Nieuwsbrief november 2018

De november nieuwsbrief gemist? Je leest hem hier terug!

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief.

Nieuwsbrief 27 november 2018

HCA Presenteert…
Language is the only homeland

Na een zinderende zomer die geruisloos overging in een heerlijke nazomer startte de HCA op 7 september met een werksessie bij NEST, ruimte voor kunst. Artistiek directeur Heske ten Cate vertelde over het beleid van NEST dat zich in de komende tijd meer gaat richten buiten het gebouw, op de buurt en de stad. Manon Braat, curator van start of the season tentoonstelling Language is the only homeland, verzorgde een preview van deze fascinerende groepstentoonstelling die kijkt naar sociale, culturele en politieke implicaties van taal - taal die iemand kiest te spreken, wordt gedwongen te spreken of juist niet kan spreken. Beeldend kunstenaars Moffat Takadiwa (Zimbabwe) en Tintin Wulia (Indonesië) vertelden over hun werk, terwijl de Iraanse Parastou Forouhar de toegangspoort naar NEST kalligrafeerde.  

Aansluitend gingen enkele HCA’ers die The Nation nog niet hadden gezien spoorslags naar de Koninklijke Schouwburg. Tijdens het weekeinde dat volgde vierde Den Haag de opening van het culturele seizoen en was HCA genodigd bij de officiële opening op het DCR Pleinfestival. Ook was HCA aanwezig bij de opening van de tentoon-stelling Glans en Geluk- Kunst uit de Wereld van de Islam, waarbij de nadruk ligt op het ornamentele karakter van islamitische kunst en de verhalen over cultuur, traditie en ambacht. Daarnaast brengen schrijvers, koks en musici een ode aan het zintuiglijke karakter van de objecten uit de collectie van het Gemeentemuseum. Zij hebben zich laten inspireren tot een literaire tekst, recept of muziekstuk. HCA werd gevraagd feedback te geven op deze opzet.

Zaterdag 29 september reflecteerde HCA publiekelijk op de thematiek van Language is the only homelanden over wat het betekent om meertalig te zijn in Den Haag. Zij werden tijdens dit traject begeleid door Ricardo Burgzorg. Aansluitend vertelde Mohammed Benzakour over zijn boek Tien op een Ezel over Berberse spreekwoorden en gezegden. Opnames van deze HCA-presentaties zijn te zien op het Youtube-kanaal: 

Don't put my name to shame    Spoken word    Cultuurankers Den Haag

Tijdens een afsluitende maaltijd evalueerden de deelnemers deze middag en de werksessies tot nu toe. Projectleider en adviseur ontvingen waardevolle feedback, zoals het idee om voorafgaand aan een werksessie een half uur eerder bij elkaar te komen. De deelnemers gaven aan dat de werksessies veel losmaakten en dat ze tijd nodig hadden om de ervaringen te laten bezinken. En ze daar dan graag
op een volgende bijeenkomst over wilden praten. 

Over Feest aan Zee!

11 september was HCA aan het werk in het Zuiderstrandtheater waar een gesprek plaatsvond met Henk Scholten, intendant Feest aan Zee, én directeur van het Zuiderstrandtheater. Hij vertelde over het groots opgezette stadsfeest en benadrukte dat Feest aan Zee een stads-programma is, waarbij naast toeristen – de aanleiding was dat 200 jaar geleden Jacob Pronk het eerste badhuis stichtte - ook de inwoners van Scheveningen en van de rest van de stad doelgroepen en actieve deelnemers zijn.

De vraag of de bedoeling goed uit de verf is gekomen werd kritisch besproken, evenals de vele voordelen maar ook nadelen die kleven aan het inzetten van kunst en cultuur als onderdeel van evenementenbeleid en citymarketing. Aansluitend waren we te gast bij de voorstelling Scheveningse kuren, een vrolijke voorstelling over founding father Jacob Pronk én hoe het daarna verder ging met Scheveningen. Met een Caraïbische inbreng, mogelijk om een breder en diverser publiek te trekken.
Helaas was dat deze voorstelling niet terug te zien in de zaal. Daarover spraken de deelnemers onder meer in een meet-up met Rick Schoonbeek, enthousiast dirigent van Kwekers in de Kunst. 

Haagse toestanden

11 oktober was de werksessie in het Haags Historisch Museum waar directeur Marco van Baalen meeslepend vertelde over The making & downfall van Johan van Oldebarnevelt. In december opent een tentoonstelling over deze eigenzinnige landsadvocaat en raads-pensionaris die nog tijdens de Tachtigjarige Oorlog ten val werd gebracht door zijn pupil Maurits van Oranje.

Op het binnenhof werd hij in 1619 onthoofd en de rest is …geschiedenis? De HCA werd ingewijd in het hangen en wurgen van een gemeentelijk museum dat met een beperkt budget de Haagse geschiedenis in al haar facetten wil belichten en dan bij voorkeur ook nog op een eigentijdse manier. Het HHM herbergt ook regelmatig een ander kleurrijk en soms pijnlijke Haagse geschiedenis, namelijk het Netwerk Erfgoed Haagse Migranten. Siem Boon, directeur van de Tong Tong Fair, het oudste migrantenfestival in Nederland, gaf een interessante keynote. Daarin schetste zij een somber beeld van 60 jaar ploeteren voor de Indische cultuur in Nederland.
Haar les: denk heel goed na of een (eigen) festival wel het beste middel is om de doelstelling van je organisatie te bereiken. Festivals en evenementen zijn heel arbeids- en geldintensief en het massabereik is een grote
kans, maar ook een logge vertrager van imago-aanpassingen. HCA maakte tijdens de borrel op een ongedwongen manier kennis met de mensen achter de grote migrantenfestivals in de stad, die op hun beurt de kennismaking met een jongere generatie waardeerden. In de Salon van het HHM werkte de HCA tot laat aan de aanbevelingen voor wethouder Robert van Asten. Eén aanbeveling met stip: ‘Geef jonge medewerkers vertrouwen, ook als ze minder ervaring in de culturele sector op hun cv hebben staan. Andersoortige (levens)ervaring geeft andere inzichten en perspectieven die voor de organisatie van belang is. Sta open voor hun enthousiasme en talentenStimuleer roulatie van medewerkers en leidinggevenden. Hoe langer mensen op hun plek blijven zitten, hoe starder een organisatie wordt.

Op de koffie?

Tijdens de opening van de Haagse CultuurAcademie op het stadhuis gaf de wethouder aan geïnteresseerd te zijn in de ervaringen van HCA voor het nieuwe Kunstenplan 2021-2024. Omdat de Haagse CultuurAcademie focust op diversiteit in Personeel (één van de vier P’s in de Code Culturele Diversiteit) ging een mooie dwarsdoorsnede van de Haagse bevolking gewapend met een reeks van aanbevelingen vrijdag 19 oktober op de koffie bij Robert van Asten.

De aanbevelingen, gebaseerd op hun ervaringen en waarnemingen richten zij zich met name tot de culturele instellingen; een uitdaging voor de wethouder om die te vertalen in beleid. Zeker nu uit het rapport van de Erasmus Universiteit blijkt dat de meerderheid van de Haagse culturele sector veronderstelt dat men ook zonder diversiteit onder het personeel een goed diversiteitsbeleid kan voeren in de andere
3 P’s.  

Voor de aanbevelingen van HCA aan de wethouder klik hier

Voor het onderzoeksrapport over de Haagse culturele sector van Erasmus Universiteit Rotterdam klik hier

Het Nationale Theater & Vrimibo

Op de middag van 19 oktober nam directeur Theater Cees Debets van Het Nationale Theater (HNT) de HCA mee in de fusie en nieuwe mindset van HNT. Want dat er een frisse wind waait door de Koninklijke Schouwburg, is niet onopgemerkt gebleven. Die frisse wind strekt zich wat Cees Debets betreft ook uit tot een meer diverse personeelssamenstelling en het was dan ook een mooi haakje dat Remco van Rijn vertelde dat zijn talent werd herkend door HNT en hij zodoende intern werd begeleid tot huisdramaturg. In de woorden van Eric de Vroedt: 'Dat ene zetje heeft iedereen nodig'.
De HCA formuleerde het zo: 'Kijk eens met andere ogen naar de eigen werkvloer, herken (bijvoorbeeld door een oor te luister te leggen bij medewerkers) het potentieel in de organisatie zelf en bedenk welke inhoudelijke kennis moet worden bijgespijkerd. Ga dus bewuster om met talentontwikkeling en /of doorstroming in eigen huis. Dit kan in de vorm van stage of een meelooptraject. Instellingen kunnen ook kansen bieden in termen van scholing, meedenken, buddy-systeem.’ 

HNT vroeg HCA om feedback op hun voornemen om de The Nation - dé theaterhit - in reprise te nemen. De HCA zag meer in een vervolg, of een Nation die compacter zou zijn en dus makkelijker aan te bieden aan kleine zalen of op scholen. Toch, merkte een aantal HCA-ers op, stemde The Nation op een andere manier tot nadenken dan door de makers waarschijnlijk is bedoeld. Namelijk dat je je door bepaalde scènes, die door hun botheid tot veel gelach leidden, als niet witte toeschouwer buitengesloten en eenzaam voelt. De ervaring van HNT was hoe diverser het publiek, hoe minder pijnlijk. 

Remco van Rijn legde die middag vervolgens op aanschouwelijk wijze het ondoorgrondelijke vak dramaturg uit, waarna de Vrijmibo een aanvang nam.  Welverdiend na een lange en enerverende dag.

 

Op weg naar het einde

In november vindt in het Migratie Museum een besloten gesprek plaats tussen de vier bespelers van het Onderwijs en Cultuurcomplex oftewel Spuiforum met de leden van de HCA. Aan het eind van de maand is HCA weer te gast bij het HNT bij de voorstelling Melk & Dadels.

Voorafgaand aan de voorstelling maakt HCA kennis met de discipline Publiekswerking met specialiste Rehana Ganga. In de december host Stichting Aight de laatste werksessie en 31 januari sluiten we deze pilot editie van HCA af met een bijeenkomst voor deelnemers en genodigden.

Benieuwd wat de deelnemers tot nu toe over HCA zeggen? Bekijk het hier!
 
Updates? Check onze social kanalen
De Haagse CultuurAcademie is powered by: