Home > Verhalen en ervaringen > Nieuwsbrief januari 2021

Nieuwsbrief januari 2021

De januari nieuwsbrief gemist? Je leest hem hier terug!

Schrijf je hier in voor onze nieuwsbrief

 

Nieuwsbrief 28 januari 2021

In deze nieuwsbrief kun je lezen over het laatste
half jaar van de Haagse CultuurAcademie (HCA). De intelligente lockdown was een feit, maar HCA heeft zich daar flexibel en verbindend doorheen gemanoeuvreerd. Dit resulteerde in werksessies op 1,5 meter en een online afsluiting van het HCA-programma op 15 december met de première van onze mini-videodocumentaire.

 

--- Lees verder over deze inspirerende bijeenkomsten op 1,5 meter,
online en zelfs in ‘blended’ vorm! ---

Tijdens het tweede deel van het programma hebben de deelnemers zich op eigen verzoek verdiept in de Black Lives Matter beweging.

Met een culturele organisatie van eigen keuze gingen duo’s in gesprek aan de hand van het thema “Wat is de impact van #BLM op jouw organisatie?” Ook in bredere zin agendeerde HCA daarmee diversiteit & inclusie in de sector op het niveau van directie en hoofden. En zoals het HCA betaamt, in een uitwisseling die op een rechtstreekse en persoonlijke wijze een drempelverlagend is. Wederom een mooie ervaring die getuigt van de groeiende openheid en kwetsbaarheid waarmee cultuurinstellingen het onderwerp tegemoet treden.
 

Rollenspel in theater De Vaillant

Om zich gedegen voor te bereiden op de interviews, kwam HCA op 25 september voor het eerst sinds het voorjaar weer fysiek bijeen in Cultuuranker De Vaillant.  

Onder begeleiding van onderzoeks-journaliste, mediadocente, podcaster Zoë Papaikonomou en gewapend met individueel vooronderzoek kregen de deelnemers gelegenheid om hun interview alvast in de praktijk te oefenen, waarmee tegelijkertijd een verdiepende ervaring aan het traject werd toegevoegd.

De Vaillant stond als founding parent in 2018 aan de wieg van HCA. Samen met CultuurSchakel werden de krachten gebundeld om een Haags leer-netwerk tussen jonge cultuurprofessionals en met cultuurorganisaties op te richten.

Het eerste deel nam Zoë de deelnemers met een presentatie mee in haar veldervaringen op het gebied van diversiteit en inclusie. Oók via Zoom voor de HCA-ers op afstand. In de cultuursector is zij inmiddels geen onbekende meer, zo was zij tijdens de presentatie van de nieuwe Code Diversiteit & Inclusie november 2019 begenadigd spelleider van het grote Blunder Pim Pam Pet. Zoë hielp de HCA-ers met haar speelsheid en kennis van zaken goed op weg vaardigheid te ontwikkelen om gevoelige onderwerpen aan te snijden. De door HCA-ers van tevoren ingestuurde interview vragen werden hierin verweven om het vanaf moment 1 interactief te maken. Na het eerste gezamenlijke HCA-diner sinds voorjaar 2020 verfijnde Zoë op coachende wijze deze vragen met de deelnemers.

 

 Veel kwartjes vielen over structurering, concretisering en vooral inkorting voor een prettig interview! Maar ook het mogen toevoegen van de eigen persoonlijkheid aan het gesprek was een van de eye-openers. Je persoonlijkheid neem je immers overal mee naartoe, en het is juist het bewustzijn daarvan en hoe dit communicatie kan beïnvloeden wat ondersteunt een veilige gespreks-sfeer te creëren. Dit is een inzicht dat mooi past bij de HCA-pijlers Ervaren, Reflecteren, Verdiepen en Verbinden.

Kers op de taart was een rollenspel met een doorgewinterde fondsdirecteur. De feedback tijdens de oefening maakte rechtstreekse praktijktoepassing mogelijk en daarmee kon het geleerde nog beter beklijven.

 

Prezen we ons gelukkig dat het netwerk weer live bijeen kon komen, maar niets bleek minder waar in de aanloop naar de laatste 2 werksessies! Op beide gelegenheden was het heel spannend of en op welke manier deze doorgang konden vinden.

 

‘Are we there yet?’

 

Op 29 september werd HCA gastvrij ontvangen in Korzo voor een kennisdeling over het community building project “Are we there yet?” en de wereldpremière van Shakti door urban maker Shailesh Bahoran.

Tot op de dag ervoor kon de voorstelling nog afgeblazen worden vanwege de overheidsmaatregelen die groepsbijeenkomsten beperkten, en daarmee dus ook culturele bezoeken. Gelukkig had het theater toestemming om haar deuren open te houden.


Deze dynamische omstandigheden leidden tot een bijzondere werksessie: hoofd MarCom Jeanine Roersma en community manager India Dans Festival Sharon Weezer dompelde vanuit hun huiskamer de deelnemers onder in de wereld van community building. Hierbij vervulde directeur Gemma Jelier met verve haar extracurriculaire rol als (technische) gespreksleider! Op de vraag hoe het theater nieuw publiek binnenhaalt, wat zich nog niet bewust is van de relevantie van het aanbod, vertelt Korzo over de inzet van universele thema’s, zoals Internationale Vrouwendag.

 
 

Een leerzaam kijkje achter de schermen. Ook kregen de deelnemers inzichten in de belangrijke verbinding tussen het theater(aanbod) en community manager voor het opbouwen van nieuw publiek, Korzo-style! De instelling handelt vanuit een maatschappelijke verantwoordelijkheid er voor de jongere generatie te zijn. Natuurlijk speelt daarbij altijd een balans in hoeverre je als theater werkt met de input die mensen uit de stad geven.

Een inleiding geeft een voorstelling een extra dimensie; daarom waren wij zeer verheugd dat het gezelschap Illusionary Rockaz Company dit verzorgde. In deze voorstelling onderzoekt choreograaf Shailesh Bahoran de kwaliteiten van de vrouwelijke energie Shakti, die in de Indiase levensbeschouwing staat voor alles wat beweegt. Wat is de essentie van de alles voortstuwende energie? En welk spanningsveld ontstaat er tussen Shakti en diens tegenpool Shiva, de mannelijke energie die staat voor de stille gedachte?
Na de première gingen de deelnemers natuurlijk zowel met spoed, als gelukkig ook een voldaan gevoel naar huis. Vol met goede energie om gedurende oktober hun interviews in het veld te realiseren bij verschillende culturele organisaties van hun eigen voorkeur.






'Aha moment' HCA-deelnemer:
Deze sessie wierp voor mij een perspectief op hoe je als culturele organisatie met programmering kan spelen zonder je eigen identiteit te verliezen, wanneer je een community binnenlaat om samen vanuit de wensen en ideeën van deze community evenementen op te zetten.
 

Johan Maurits goes virtual


Na weer een spannende dinsdagse persconferentie vond op zaterdag
7 november toch de laatste werksessie plaats met het Mauritshuis. Deze moesten we last minute omswitchen naar een online format. Het Mauritshuis is het eerste gigapixel-museum ter wereld en daarmee ook via een virtuele, levensechte omgeving te bezoeken. Dankzij deze primeur was het dus alsnog mogelijk Zaal 8 te bezoeken: de nieuwe permanente tentoonstelling over naamgever Johan Maurits.

 

Curator Lea van der Vinde nam HCA met een wervelende presentatie mee in het bewustwordingsproces van het Mauritshuis over verschillende perspectieven op de rol van deze bestuurder en naamgever. Na de tentoonstelling ‘Bewogen beeld’ (2019) heeft dit proces onlangs geresulteerd in de permanente nieuwe opstelling over Johan Maurits.  In een nieuwe vaste presentatie in één van de zalen wordt aan de hand van elf kunstwerken, het verhaal verteld over Johan Maurits, Nederlands-Brazilië en de geschiedenis van het Mauritshuis als gebouw en museum.

Maar 'hét verhaal', bestaat dat eigenlijk wel? Lange tijd werd Johan Maurits vooral gezien als een verlicht en tolerant bestuurder die kunstenaars en wetenschappers naar Brazilië haalde. Tegenwoordig is er ook aandacht voor zijn rol in de trans-Atlantische slavenhandel en het slavernij-systeem dat de lucratieve suikermolens draaiend hield. De kunstwerken uit deze periode schetsen een geïdealiseerd beeld van de kolonie, daarom wordt in de begeleidende teksten gewezen op dat wat juist niét zichtbaar is.

Aan de hand van vragen tijdens een virtuele tour en in gesprek met de staf gaven de deelnemers constructieve feedback over Zaal 8 en werkwijze van het Mauritshuis. Onder andere reflecteerden deelnemers over wat hen in meer of mindere mate aansprak. De vragen welke programmering zij zouden maken, als zij vanuit dit verhaal zelf iets zouden mogen ontwikkelen, en met wie het Mauritshuis eens zou moeten samenwerken leverden frisse en eigentijdse tips op. 

"Ieder persoon op het doek heeft een stem; leid de aandacht niet alleen naar de hoofdrolspeler uit het schilderij."
“Als je niet weet van Nederland’s koloniale verleden dan gaat het door de subtiele verwoordingen en esthetiek verloren."

Eerlijke en soms rauwe meningen werden gedeeld in een open gesprek, waarin zowel de zienswijze van de deelnemers als die van het Mauritshuis ruimte kregen. De uitkomsten van deze sessie zijn verder in de organisatie gedeeld. Ook zijn er vanuit deze ontmoetingen verkenningen gestart voor samenwerking met verschillende deelnemers. Dit is natuurlijk waar we het voor doen!
 
Ongetwijfeld bezoekt HCA het Mauritshuis in real life zodra dit weer mogelijk is!

 

Videobeeld en -geluid in….

Beeld & Geluid!
Afsluiting van een proces in tijden van Corona

De #BLM interviews vormden inspiratie voor verschillende creatieve uitingen van de deelnemers. De oorspronkelijke opzet om deze presentaties op de jaarlijkse slotbijeenkomst te delen, kon helaas vanwege de overheidsmaatregelen niet live plaatsvinden. Door middel van dit videoproject konden de deelnemers toch presenteren in de prachtlocatie van het Haagse Museum voor Beeld & Geluid. Deze uitingen waren geheel eigen van aard en varieerden van gedicht, tot museumobject en audiopublicatie. Op de online afsluiting 15 december 2020 ging hiervan een minidocumentaire in première, waarin presentaties en reflecties op het HCA-traject tot een geheel gesmeed zijn. De minidocumentaire geeft een beeldimpressie van het #BLM onderzoek en inkijkje in de HCA-beleving van de deelnemers. 

Deze laatste fase zorgde volgens de deelnemers voor verbinding, verdieping en bewondering voor elkaars proces. Hun welverdiende certificaat namen zij in ontvangst onder het genot van toegestuurde lekkernijen, een toost en onderling napraten.

Gefeliciteerd met voltooiing van het programma Audrey Mussoni, Fariël Riasatali, Frandjescka Balootje, Jessica Riedewald, Mike Kokken, Natalie Fransen, Niek te Stroete, Susi Mosis, Tom Dello, Touba Bouchl, Yasmine Setoe en Yke van der Knaap!

 

Nieuwsgierig naar de presentaties?
Impressies zijn binnenkort te vinden op 
www.haagsecultuuracademie.nl

 


Dit was het weer wat betreft de HCA-werksessies van editie 2.0. Maar zoals het een beweging betaamt zal de stilte niet lang duren, want wist je dat…

Binnenkort onze webpagina wordt gelanceerd met alle young professionals van HCA?
De ontwikkeling van ons nieuwste beeldverslag in volle gang is?
De jaarlijkse HCA award-uitreiking er weer aankomt?
We dit voorjaar de aanmelding voor een nieuwe lichting in september 2021 openstellen? HCA editie 3.0 is on the way!


Nog veel mooie HCA-momenten zijn te volgen via social media! Blijf betrokken via InstagramLinkedIn en Facebook

Tot ziens in het Haagse cultuurveld!
 

Updates? Check onze social kanalen
De Haagse CultuurAcademie is powered by: